َUbuntu Core در خدمت سرآشپز!

تا بحال شده به فکر این افتاده باشید که یک توزیع رو خودتون بسازید؟! فکر کنم مطالب زیادی از من در این باره موجود باشه :). در این پست هم میخوام در مورد یکی دیگر از روشها ، یعنی استفاده از Ubuntu Core برای ساخت توزیع صحبت کنم. این روش یک روش نسبتا پیچیدست و نیاز به یک لینوکس از پیش نصب شده ، یک مقدار فضای خالی روی سیستم و یک خط اینترنت خوب داره. خب همه اینا کمکتون میکنه که یک توزیع رو با آرشیو های اوبونتو کور تهیه کنید :). این روش ، مستلزم دانلود بیشتری هست. از اون گذشته ، نیاز دارید تا حداقل کار با ترمینال رو بلد باشید چون خیلی از قسمت ها تحت ترمینال هست.

خب طبق این صفحه از ویکی اوبونتو ، ما نیاز به چند چیز داریم :

  • آرشیو دانلود شده Ubuntu Core
  • هسته لینوکس
  • بوت لودر برای دستگاه هدف.

مراحل کار بسیار ساده است. یک سری مراحل رو من اینجا اضافه میکنم تا ببینیم دنیا دست کیه :).

  1. یک پارتیشن (با حجم دلخواه و ترجیحا بین ۲۰ تا ۳۰ گیگ) روی هاردتون درست کنید. اگر هاردتون اجازه ساختن پارتیشن بیشتر رو بهتون نمیده ، میتونید از هارد اکسترنال یا فلشتون استفاده کنید.
  2. پارتیشن رو در جای مشخصی مانت کنید (بسته به اسم توزیعی که میخواید بسازید ، میتونید در دایرکتوری mnt یک زیردایرکتوری ایجاد کنید)
  3. اوبونتو کور رو اکسترکت کنید درون پارتیشن
  4. با chroot کنترلش رو به دست بگیرید ، البته قبلش nameserver مورد استفادتون رو در resolv.conf اضافه کنید و dev و proc و sys رو در جاهای خودشون مانت کنید.
  5. هسته لینوکس ، میزکار و … رو نصب کنید. و بعدش توسط یکی از اسکریپتهای ریمسترینگ ، اون رو ریمستر کنید!

دیدید چقدر راحته؟! البته شما باید تجربه کار مشابه رو داشته باشید. وگرنه احتمال این که در هر مرحله مشکلی براتون پیش بیاد  بالای ۱۰۰٪ هست 🙂

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *