چرا گنو/لینوکس را دوست دارم؟ کنترل یک توزیع از قلب دیگری!

تا بحال شده برای شما پیش بیاد که یک اوبونتو و یک فدورا رو روی لپتاپ یا دسکتاپتون نصب کنید و بگید که ای کاش میشد کنترل یکی رو از داخل اون یکی انجام داد؟

خیلی از تازه کاران از دستور فوق العاده chroot خبر ندارند. در این پست میخوام در مورد این دستور توضیح بدم ! یکی از دلایل علاقمندی من به لینوکس 🙂

chroot مخفف change root هست. یعنی باعث میشه با کاربر ریشه یک توزیع دیگر که در پارتیشن دیگر نصب شده عوض بشه.

کاربرد اصلی chroot حل مشکلات درون یک توزیع (یا سیستم عامل یونیکس لایک دیگر) هست که روی سیستم نصب شده. البته فقط این نیست! فرض کنید در اوبونتو هستید و یک برنامه جالب رو میبینید که فقط بسته rpm داره ! خب بسته رو دانلود کردید ولی در عین حال در حال دانلود یک فایل بسیار حجیم هستید! خب چه کنیم؟ ابتدا باید پارتیشن فدورایی خودمون رو مانت کنیم :

sudo mount -t ext4 /dev/sda4 /mnt

خب من از سیستم خودم که فدورا تمام و کمال روی sda4 هست دارم حرف میزنم! باید ببینید توی کدوم پارتیشن هست و بعد مانت کنید.

خب حالا تشریف میبریم داخلش :

cd /mnt

خب بعد از این باید chroot بزنیم. دقت کنید که حتما باید معماری ها یکسان باشه. اگر یکی ۳۲ و یکی ۶۴ باشه امکان نداره بتونید chroot کنید!

خب حالا این کد رو اجرا میکنیم :

chroot . /bin/bash

خب chroot میگه روت رو به همین مکان عوض کن(یک نقطه یعنی مکانی که توش هستیم 🙂 ) و /bin/bash میگه که از bash استفاده کن. البته این مال موقعی هست که از zsh استفاده میکنم وگرنه نیازی نیست.

خب حالا روت من شده فدورا! به سادگی کدهای درج شده در همون سایت رو وارد میکنم و نرم افزارش رو نصب میکنم و منتظر میمونم فایل حجیمم دانلود شه تا بعد به فدورا برم. منتها الانه که باید از روت فدورا بیام بیرون :


exit
sudo umount /mnt

خب تمام! و الان من خوشحالم که تونستم از یک توزیع دیگر اون یکی رو کنترل کنم 🙂 (آیا ویندوز میتواند ویندوز کناری رو اینطور کنترل کند؟!)

موفق باشید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *