لمس هیدروژن از نزدیک

هیدروژن یکی از گازهای حیاتی هست. چون هم در شکل گیری آب تاثیر دارد و هم جزئی از هوای پیرامون ماست. البته از هیدروژن میشه به عنوان یک سوخت خوب نیز در خودروهای هیدروژنی استفاده کرد و یا از فشار زیادی که هنگام تولید شدن داره ، برای چرخوندن یک ژنراتور استفاده کرد. خلاصه خیلی کاربردها رو میشه برای هیدروژن برشمرد. در این  پست 2 تا آزمایش برای تولید هیدروژن رو توضیح میدم که در خونه هم قابل انجامن . ولی باید هنگام انجامشون ، به خصوص دومی، مراقب باشید.

  1. برقکافت :
    با استفاده از برقکافت (الکترولیز) میشه به خوبی هیدروژن رو از آب جدا کرد. برای این کار ، یک ظرف ترجیحا شیشه ای یا پلاستیکی ، آب ، مقداری نمک خوراکی و یک باتری 9 ولتی نیاز داریم. البته ولتاژ باتری به خودتون مربوطه ولی اگر بالاتر باشه ریسکش هم بالاتره 😀 .
    ابتدا مقداری آب در ظرف میریزیم ، بعدش یک مقدار نمک بهش اضافه میکنیم. حالا نوبت قرار دادن باتری در آب و یا متصل کردن اون توسط سیم به آب هست. بعد از انجام این عملیات ، شما در سمت قطب منفی باتری خودتون باید شاهد حباب زدن باشید. حدود 5-6 دقیقه که از عملیات بگذره (البته با باتری 9 ولت) خواهید دید که آب به رنگ زرد مایل به قهوه ای در میاد. توجه کنید این آب نیست. بلکه Cl2O هست و بشدت سمی. پس اصلا سراغ اینکه امتحانش کنید نرید. خوشمزه نیست 😀 
  2. واکنش جابجایی :
    این واکنش بشدت از واکنش قبلی خطرناک تره و احتیاط بیشتری میطلبه. برای این یکی نیاز به مقداری NaOH (سود سوز آور که با اسم تجاری چنته موجوده) و مقداری آلومینیوم (ظرف یکبار مصرف، فویل و …) نیاز داریم. البته یک ظرف شیشه ای هم نیازه. حالا کافیه که ظرف یا فویل آلومینیومی رو قطعه قطعه کنید و داخل سود بریزید! میبنید که شروع میکنه به حباب زدن و این هم حباب هیدروژن هست.

این آزمایشاتی هست که شخصا انجام دادم و نتایج جالبی هم داشتن. البته هیدروژن بشدت آتش گیره پس مراقب خودتون باشید. چند تا نکته ایمنی :

  • بعد از آزمایش دستهای خودتون وظرف رو بشویید. برای شستن ظرف، آب به تنهایی کافی هست ولی استفاده از مایع ظرفشویی احتیاط هست.
  • از چشیدن  مواد حاصله به شدت خودداری کنید.
  • برای بوییدن مواد میتونید از دور هم این کار رو بکنید ولی توصیه نمیکنم.
  • اگر اهل دخانیات هستید، موقع آزمایش هوس نکنید 😀 . چون احتمال اینکه دیگه نتونید چیزی دود کنید هست :)).

موفق باشید.

Share

یک دیدگاه در “لمس هیدروژن از نزدیک”

  1. با سلام
    بلاگ شما رو دیدم و خیلی برایم جالب بود، برای همین توی صفحه لینکدونی بلاگم یه شما لینک دادم به نام “ذهن زیبا”
    شما هم در صورت تمایل مرا با نام مرتضی اسدی لینک کنید

    خدانگهدار
    http://asadiweb.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *