با ۳۵ دلار یک کامپیوتر ARM لینوکسی داشته باشیم !

این روزها بحث سیستم های توکار خیلی خیلی نسبت به گذشته داغ تر شده. خیلی از امکاناتی که برای ایجاد چنین سیستمی نیاز داریم ارزان شدند و به وفور در دسترسند. زمانهایی ساخت یک کامپیوتر در گاراژ خانه (دوران نوجوانی استیو جابز 🙂 ) یک شاهکار محسوب میشد اما امروزه یک سرگرمی درون خانه هست . حتی نیازی به گاراژ هم نیست. در اتاق کار هم میتونید یکی بسازید. چه مبتنی بر بورد هایی مثل Raspberry Pi و چه یک بورد ابتکاری با هر پردازنده ای از خودتون 🙂 .

خب همه حوصله و دانش ساخت و طراحی یک بورد رو ندارند. از طرفی بورد های آماده معمولا گران قیمت هستند و به ندرت نمونه هایی پیدا میشن که قیمتی معقول و پایین داشته باشند. رسپبری پای ، یک مینی کامپیوتر مبتنی بر پردازنده ARM هست. این مینی کامپیوتر چیزی نداره جز یک پردازنده و تعدادی پورت! به عبارت ساده تر یک بیس برای دیوایس های پیشرفته تر.

میتونیم برای رسپبری پای استفاده های زیادی رو مثال بیاریم :

  • لپتاپم رو نمیخوام زیاد روشن بزارم ، پس روی رسپبری یک دانلود منیجر کامپایل میکنم و از طریق SSH بهش فرمان دان کردن رو میدم. بعدش هم با خیال راحت رسپبری به دانلود میپردازه و لپتاپ هم استراحت میکنه. (برای کسانی که با لپتاپ یا PC کار سنگین انجام میدن گزینه خوبیه).
  • یک فایروال کوچک لینوکسی درست کنم. میتونم به سادگی فایروال iptables رو به همراه پنلی مثل Webmin روی رسپبری نصب کنم و بعنوان فایروال در یک شبکه (خانگی یا بزرگتر!) به کار ببرمش.
  • یک پخش کننده موسیقی ! این هم میتونه گزینه جالبی باشه.
  • یک روبوت پیشرفته. الان دیگه کمتر کسی رو میبینید که به روبوتیک علاقه داشته باشه و تجربه حداقل ساخت یک روبوت مسیریاب با AVR رو نداشته باشه. اما فکرش رو بکنید! روبوتی که یک لینوکس در مرکز داره و علاوه بر این که روبوت هست میتونه امکانات یک کامپیوتر هم در اختیارتون بزاره. یا اینکه خود روبوت در مواقعی بتونه از امکاناتی که لینوکس در اختیارش میزاره استفاده کنه (مثلا وقتی جایی موند که نتونه حرکت کنه ، با برنامه ای که داره یک ایمیل به طراح(ها)ش بفرسته).

 

خب ببینیم این مینی کامپیوتر چه امکاناتی رو داره؟ پورتهای متعدد (من جمله Ethernet و HDMI ) برای ارتباط با دستگاههای مختلف، امکان استفاده از سیستم عاملهای مختلف از جمله:

  • لینوکس (بطور پیشفرض روی این دیوایس اوبونتو نصب هست)
  • آندروید (آندروید هم لینوکس هست، ولی به عنوان یک پورت جداگانه برای این دستگاه ایجاد شده که طبعا وجه تمایزی بوده بین لینوکس و آندروید).
  • FreeBSD (فکرش رو بکنید همه کاربردهای لینوکس با هسته قدرتمند FreeBSD !).
  • NetBSD (این هم اگر نبود جای تعجب داشت! چون NetBSD حتی امکان اجرا روی اتومبیلهای اسباب بازی یا توستر های نان رو هم داره!).

سایر سیستم عاملها چی میشن؟ خب طبیعیه که هنوز پورت نشدند. ولی اونجور که بوش میاد OpenBSD در حال پورت شدن روی این دستگاه هست. همچنین احتمالش هست که سایر سیستم عاملهای منبع باز (مثل مینیکس یا داروین، ری اکت او اس یا هایکو و ….) هم برای این دستگاه پورت بشن.

در این صفحه هم چیزهای جالبی هست. مثلا نوشته شده که هر نفر فقط یکی میتونه بخره 🙂 .

در این عکس پورتهای روی دستگاه مشخص هستند (مثلا USB و Ethernet ). امکان بوت از روی SD Card هم هست. پس میشه یک SD Card برداشت و روش یک سیستم عامل نصب کرد و بعد بوتش کرد. میتونه وسیله خوبی هم برای کدهایی که شما نوشتید باشه! سیستم عامل خودتون روی رسپبری پای!

اینم یه عکس تقریبا شماتیک از این دیوایس:

پورتها در این تصویر بهتر نشون داده شدند. پس بهتر میتونید ازش سر در بیارید :).

و اما خرید در ایران! برای خریدن این دستگاه در ایران هنوز جای خاصی نیست. از اونجایی هم که این دستگاه در کشور آمریکا تولید میشه امکان سفارش مستقیمش نیست. پس میتونید میونبر بزنید و یکیش رو مجانی بدست بیارید. با شرکت در مسابقه سیتو:

چرا گنو/لینوکس را دوست دارم؟

خب اینم از مسابقه و کمی تبلیغ براش :). بگذریم! اینم وبسایت خود این اعجوبه لینوکسی —> Raspberry Pi

پ.ن : همین الان یادم اومد! این دیوایس در بنیاد رسپبری پای تهیه میشه که هدفش ترویج دانش کامپیوتر در مدارس هست :).

 

 

Share

4 دیدگاه در “با ۳۵ دلار یک کامپیوتر ARM لینوکسی داشته باشیم !”

  1. چند وقتی هست تو فکر ساخت یه کامپیوتر کوچیک و ارزون لینوکسی برای استفاده در مدارس هستم. اما متاسفانه این چیزا تو کشور ما معنی نداره و همش هم به خاطر کمبود قطعات و زیاد بودن قیمت هاست
    اما هر طور شده این کار رو باید انجام بدم 🙂

    1. صبر میدونی یعنی چی؟ صبر کن یکم. پروداکتهای سخت افزاری جبیر هم بیاد نظرت عوض میشه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *