ملاقات با سی شارپ

قبل تر، خیلی خیلی در مقابل یادگیری سی شارپ، مقاومت میکردم. یکی از مشکلاتی که اکثر کتابهای سی شارپ موجود داشتند، این بود که برنامه نویسی رو با نقاشی اشتباه گرفته بودند . در واقع، این که بیایم در یک کتابی که مدعی حرفه ای بودن سطح آموزش هست، از اینکه چطور یک Button رو در محیط گرافیکی به کمک ماوس بکشیم، حرف بزنیم، نشون میده میخوایم یک حیطه خیلی خاص رو به کاربر یاد بدیم. عمده این کتابها هم طوری هستن که کاربر خیلی خیلی زود، ازش دلزده میشه (یکیش خودم 🙂 ). خب اولین باری که تلاش کردم سی شارپ رو یاد بگیرم اول دبیرستان بودم. دقیقا ۴ سال پیش همین موقع ها! و خب کتابی که تهیه کردم همونطور بود و با نوشتن دو سه تا برنامه ساده چقدر ذوق زده شدم و فلان و بهمان. از این حرف ها بگذریم، الان که ترم دوم دانشگاه هستم، توفیق اجباری شده تا در سی شارپ رو یاد بگیرم (لفظ توفیق به کار برده شد تا بگم که یادگیری همیشه خوبه، حتی اگر چیزی که داری یاد میگیری، بی کاربرد یا حتی مزخرف باشه) و خب با سینتکس سی شارپ آشنا شدم. امروز تصمیم گرفتم چندین خط کد بزنم. پس بیاید در این کد زدن ها با من همسفر بشید.

سی شارپ در لینوکس

زیاد روده درازی نمی کنم، قصد اسکرین شات گذاشتنم ندارم (:D) ، ولی خب برای استفاده از این زبان در لینوکس کد زیر رو اجرا کنید :

sudo apt-get install monodevelop

بعد از نصب میتونید monodevelop رو اجرا کنید و از کد زدن با سی شارپ لذت ببرید 🙂

اولین برنامه من

در اولین برنامه سعی کردم به چاپ یک رشته احمقانه (مثل Hello World و …) بسنده نکنم. هر کانسپتی از C و ++C داشتم رو پیاده کردم. توی این کد هم کلاس ایجاد کردم، هم تابع نوشتم، هم از کاربر ورودی گرفتم، هم از حلقه تکرار استفاده کردم و … ! در واقع هرچه میدانستم پیاده کردم بدون هیچ مشکلی هم کار کرد (البته ناگفته نماند که خیلی جاهاش رو هم کمک گرفتم!) . این کد من بعد از یکی دو ساعت کار با سی شارپ :

using System;

namespace HelloWorld
{
	class Test
	{
		public static int Method(int a){
			return a;
		}
	}

	class MainClass
	{
		public static void Message(){
			Console.WriteLine ("Welcome to My Program!");
		}
		public static int SimpleFunction(int a){
			return a;
		}
		public static void Main (string[] args)
		{
			Message (); 
			Console.Write ("Enter a value: ");
			int j = Convert.ToInt32 (Console.ReadLine ());
			int i;
			for (i = 0; i<= j; i++) {
				Console.WriteLine (i);
			}
			Console.WriteLine (Test.Method(i));
		}
	}
}

جمع بندی و نکات حائز اهمیت

اگر زبانهایی مثل C یا ++C رو بلدید، دنبال سی شارپ هم بیاید، ضرر نمی کنید. فقط یک زبان C-like که تا حد زیادی با جاوا ترکیب شده رو تجربه میکنید. تجربه سی شارپ با مونو هم تجربه جالبیه! اما خب حس قشنگی نیست که فایل exe روی لینوکس اجرا بشه (مثل شتر سواری روی سطح اقیانوس میمونه یه جورایی!) ، ولی خب یادگیری هیچوقت بد نیست. بخصوص اگر مجبور باشید و درسی مثل برنامه سازی پیشرفتتون، در گرو این زبان باشه ((((: .

Share

2 دیدگاه در “ملاقات با سی شارپ”

  1. سلام
    همانطور که گفتی ما هم این ترم توفقی شده تا این زبان رو کار کنیم. توی کاردانی با فشاری که به استاد اوردیم به جای سی شارپ به سی پلاس پلاس نظرشو عوض کرد و ادامه داد اما این بار دیگه حریف نشدیم و حتی تحدید که اگر بجز ویژوال استدیو استفاده کنیم بهتره درس رو حذف کنیم 😐

    1. راستش من از قبل شنیده بودم این استاد سی شارپ درس میده و به همین خاطر باهاش برداشتم، چون میخواستم ببینم زبانی که این همه طرفدار توی ایران داره و هرکی کار میکنه باهاش درامد خوبی داره، چیه و چطوریه؟ و چه چیزی نسبت به سایر زبانها داره؟ و … .
      و همچنین شباهت سینتکس به جاوا، باعث میشه سوییچ کردنم روی جاوا خیلی راحتتر صورت بگیره. در مورد ویژوال هم نگران نباش نهایت یه نصب ویندوز هست دیگه 😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *