جبیر نسخه ۴ ، غارتگران کهکشان

مرسوم هست که معمولا بعد از انتشار نسخه مثلا ۲ کدنیم نسخه ۳ رو انتخاب کنیم و ارائش کنیم. اما من کمی در این باره سنت شکنی کردم. از همون اول بسم الله 🙂 . معمولا توزیع ها چند نسخه اولشون رو بدون کدنیم و این جنگولک بازیها ارائه میکنند اما دوست داشتم از همون اول هر نسخه رو به یک اسمی صدا کنم. مثلا همونطور که در انجمن های مربوط به اپل میبینیم که کسی که مک داره میاد و میگه از «شیرکوهی» استفاده میکنم. یا در انجمن اوبونتو میگه «quantal» دارم و از این حرفا 🙂
ادامه خواندن جبیر نسخه ۴ ، غارتگران کهکشان

Share

تغییر شل ، از bash به zsh

شل bash یکی از شلهای پر طرفدار در دنیای یونیکس محسوب میشه. تا جایی که کاربران مک (که اصولا ترمینال رو سال تا سال باز نمیکنند!) هم که اهل کار با شل باشند اون رو نسبت به بقیه ترجیح میدند. اما zsh شل نسبتا جدیدتری هست که در برخی توزیعها مثل Arch Linux ترجیح با اون بوده 🙂 . من هم کنجکاو شدم که از این شل استفاده کنم و اون رو بطور پیشفرض استفاده کنم.

من از مینت دبیان استفاده میکنم. پس اگر کاربر دبیان/اوبونتو/تریسکل هستید ، نگران نباشید. کاربران سایر توزیع ها هم دستورات رو متناسب با توزیع خودشون عوض کنن 🙂 .

ادامه خواندن تغییر شل ، از bash به zsh

Share

چرا گنو/لینوکس را دوست دارم؟ کنترل یک توزیع از قلب دیگری!

تا بحال شده برای شما پیش بیاد که یک اوبونتو و یک فدورا رو روی لپتاپ یا دسکتاپتون نصب کنید و بگید که ای کاش میشد کنترل یکی رو از داخل اون یکی انجام داد؟

خیلی از تازه کاران از دستور فوق العاده chroot خبر ندارند. در این پست میخوام در مورد این دستور توضیح بدم ! یکی از دلایل علاقمندی من به لینوکس 🙂

ادامه خواندن چرا گنو/لینوکس را دوست دارم؟ کنترل یک توزیع از قلب دیگری!

Share

هاست و دامنه ارزان، بزودی به آرزو بدل میشود !

سلام.

در این مطلب قصد دارم در مورد هاست و دامنه و قیمت نسبتا بالای اون، همچنین لزوم ایجاد سرورهای داخل ایران بنویسم.

تا حدود ۳ ماه پیش، با ۲۵ هزار تومان میشد یک وبسایت خوب با یک هاست ۸۰۰ مگ و یک دامین ir ایجاد کرد. توی اون مطلب گذاشت یا فروشگاهی ایجاد کرد یا هر چیز دیگه. اما الان اوضاع تفاوتهای بسیاری کرده! قیمت همه چیز بالا رفته اما هاست و دامنه بطور محسوسی بالاتر رفته!

ادامه خواندن هاست و دامنه ارزان، بزودی به آرزو بدل میشود !

Share