نخستین دیدار با تکشاخ کنونیکال

Screenshot from 2014-10-25 22:16:00

خب، نسخه ۱۴.۱۰ از سیستم عامل گنو/لینوکس، توزیع اوبونتو، که توزیع محبوب و مورد  استفاده من هست هم منتشر شد. نام این نسخه Utopic Unicorn یا «تکشاخ اتوپیایی» گذاشته شده. شاید چون قراره که اوبونتو در این نسخش، به اتوپیای خودش برسه، این نام رو براش انتخاب کردن.

در این نسخه، هسته 3.16 مورد استفاده قرار گرفته و طبق معمول، همه قطعات لپتاپ Lenovo G510 من رو شناخت، البته به جز کارت شبکه بی‌سیم که broadcam هست و درایورهای انحصاریش رو از مخازن نصب کردم و کار کرد و الان دارم این مطلب رو برای شما مینویسم. طبق عادت مالوف، در این میان چندین شات قرار میدم :

Screenshot from 2014-10-25 22:14:05

تصویر بالا، اولین سکانسی هست که هر اوبونتو کاری مشاهده میکنه!!! محیط اصلی یونیتی به اضافه والپیپر چند رنگ اوبونتو که تم بنفش داره 🙂

Screenshot from 2014-10-25 22:14:13خب، این صحنه هم آشناست، Dash که بعد از فشردن کلید سوپر (که روی اکثر کیبرد ها با لوگوی ویندوز مشخص شده) ، باز میشه و میتونید آخرین فایلها و اپلیکیشن های باز شده، موزیک ها، ویدئوها و … رو از این طریق ببینید.

Screenshot from 2014-10-25 22:14:36با این که عمدتا ترجیح میدم از ترمینال برای دانلود و نصب برنامه ها استفاده کنم، اما این هم مرکز نرم افزار محترم، یعنی همون Software Center هست که در تمامی نسخه های اوبونتو عمدتاً با همین شکل و قیافه ظاهر میشه.

Screenshot from 2014-10-25 22:15:18و در آخر، مرورگر فایرفاکس که ذهن زیبا رو باهاش باز کردم. این هم به نوبه خودش جالبه، نه؟! مرورگر فایرفاکس هم در اوبونتو، حق آب و گل داره و از ابتدا باهاش بوده. البته فایرفاکس در توزیع های دیگری هم مرورگر پیشفرض هست، اما اوبونتو و فایرفاکس دو یار دیرینه هستند.

در پایان، باید بگم که این نسخه هم در ابتدای امر بسیار خوب و روان اجرا شده و هیچ مشکلی برای شخص من نداره، فقط باید دوباره طبق معمول برم سراغ اوکی کردن بوت ویندوز ۸.۱ که همراه این سیستم عامل، روی لپتاپ Lenovo G510 من نصب شده. راستی، تا یادم نرفته بگم که با کلید های ترکیبی Super + Space میتونید زبان رو عوض کنید. سعی کردم به Alt + Shift تغییرش بدم، اما نشد.

موفق باشید 🙂

Share

دانلود اسلایدهای ارائه های من در کلاس آزمایشگاه کامپیوتر – Go

من قبل تر در شبکه های اجتماعی، اعلام کردم که اسلایدهای خودم رو روی گیتهاب قرار دادم. و احتمالا اگر اهل فن باشید، ریپوزیتوری گیتهاب برای شما راحت تر هست که ازش فایل رو دریافت کنید چون میتونید اگر اشکال و ایرادی بود، بعد از اینکه درستش کردید، بهم بگید تا درخواست pull تون رو تایید کنم 🙂 .

خب من روز سه شنبه، بیست ونهم  مهرماه زبان Go رو در کلاس آزمایشگاه مبانی کامپیوتر ارائه کردم و در موردش حرف هایی زدم. خلاصه حرف های من درون این اسلاید قرار داره و اگر سوالی داشتید میتونید اینجا یا در iran-bsd.ir بپرسید 🙂

Share

نخستین بتا از جبیر ۲.۱

Screenshot from 2014-10-15 20:11:47

خوشحالم که انتشار نخستین نسخه بتا از جبیر او اس ۲.۱ رو اعلام کنم. با کلی فاصله زمانی از انتشار نسخه ۲.۰.۱ منتشر شده رو اعلام کنم. در این نسخه کلی نقشه کشیدیم که جبیر رو روز به روز بهتر میکنه و ما رو تا تبدیل شدن به یک سیستم عامل کامل و جامع پیش میبره. اول بگم که این نسخه، کدبیس مبتنی بر FreeBSD 10.1 داره ، و البته یک تغییر اساسی و باحال هم کرده، تغییری که کم تر کسی جرات کنه انجامش بده! در ادامه تغییرات رو خواهیم دید :

مجوز نشر جدید

همونطور که میدونید، مجوز BSD-alike که در FreeBSD به کار رفته، Simplified BSD نام داره که قابل تغییر با مجوز های دیگه هست. من و رضا و محمد، به عنوان سازندگان جبیر، تصمیم به این گرفتیم که مجوز خودمون رو داشته باشیم. مجوز ما، مجوز منبع عمومی پروژه جبیر نام داره. با وجود اینکه این مجوز با GPL سازگاری نداره (در صورتی که متن رو بخونید می بینید که اصلا نمیتونید حاصل تغییراتتون رو با مجوز GPLv3 یا بالاتر منتشر کنید) ولی شخصا به بنیاد نرم افزار آزاد و همچنین OSI ایمیل هایی ارسال کردم تا تاییدیه این دو بنیاد رو دریافت کنیم (اگر هم دریافت نکنیم مهم نیست، مهم اینه که الان کلکسیونی از بهترین ها رو داریم).

بقیه چیزها چی؟

خب، در وبسایت خود جبیر هم توضیحات زیادی راجع به کادمیم و سرویس های تحت وب ندادم. ولی برای نسخه ۳ نقشه های زیادی در سر دارم که ان‌شاءالله به زودی به انجام میرسونیم و در نسخه ۳ یک سیستم عامل کامل و جامع رو در اختیار مردم قرار میدیم.

اطلاعات بیشتر و دانلود

Share

چه افزونه هایی را روی وردپرس نصب کنیم؟

اگر قصد دارید وبلاگ نویسی کنید، من به شما استفاده از وردپرس رو به عنوان سیستم مدیریت محتوا (CMS) پیشنهاد میکنم. اما، چند تا مشکل بزرگ پیش روی هر وردپرس کار یا بهتر بگم هر وبلاگ نویسی هست. من، اینجا چند تا از این مشکلات رو لیست کردم و بعد راه حل هاش رو با استفاده از پلاگین مطرح کردم 🙂

مشکلات پیش روی ما چه هستند؟

کامنت های اسپم

این دست کامنت ها، توسط روبات ها گذاشته میشن، و از همه مهم تر این که محتواشون عمدتا تبلیغ یک محصول هست. مهم ترین مشکلی که برای وبلاگ نویس ایجاد میکنن، پر کردن فضای هاست و همچنین محیط کامنت های وبلاگ هست. علاوه بر اون، وبلاگ نویسی که کامنت ها رو تایید نمی کنه، و یا وقت تایید کردن نداره با یک تعداد زیادی تبلیغ بی مزه و بی مصرف رو به رو هست!!!

پست شدن اتوماتیک مطالب در شبکه اجتماعی

من به عنوان یک وبلاگ نویس، اول تصمیم گرفتم که در فیسبوک یک صفحه بسازم، ولی اولین مشکلی که داشتم، این بود که مجبور بودم مطالب رو دستی بزارم توی فیسبوک. بعدش که توییتر وبلاگ رو ساختم، مشکل دوتا شد. از طرفی، توییتر محدودیت کاراکتر هم داره که اوضاع رو به خودی خود، بدتر میکنه!!!

کدام افزونه ها مشکلات من رو حل کردند؟

Akismet

این افزونه، یک اسپم کنترلر فوق العادس. خوبی این افزونه اینه که همراه خود وردپرس نصب شده، و کار وب مستر رو راحت تر میکنه. فقط نیاز دارید که بعد از فعال سازی، از سایت وردپرس یک API Key دریافت کنید و به افزونه بدید.

WP to Twitter

این افزونه، مطالب وبلاگ رو اتوماتیک روی توییتر پست میکنه. البته، روش کار اینطوری هست که شما افزونه رو نصب و فعال میکنید، با اکانت مورد نظر یک اپلیکیشن در توییتر میسازید که کانکت میشه به وبلاگ شما و هر پستی که میزنید، در یک توییت روی تایم لاین شما قرار میگیره.

Jetpack

باید بگم که این افزونه، بهترین افزونه ای هست تا بحال باهاش کار کردم :). البته من با استفاده از این افزونه، وبلاگ رو به فیسبوک متصل کردم، اما تقریبا هر چیزی که یک وردپرس کار لازم داره رو درون این افزونه جایگذاری کردن، و به عبارتی میشه گفت آنچه بهترین پلاگین ها دارند این پلاگین یک جا دارد. این پلاگین رو خود تیم وردپرس طراحی کردن و از این جهت هم میشه یک امتیاز هم به افزونه، و هم تیم وردپرس داد.

افزونه های بیشتر

من از افزونه های Site Closed برای بستن ایندکس سایت و همچنین Page Links To برای ساخت صفحه هایی که در واقع لینک هستن، استفاده میکنم 🙂

خب، سعی کردم توی این پست هر چیزی که لازم هست رو بگم، از همه مهم تر این که اهمیت افزونه های مختلف برای یک وبلاگ نویس و بویژه یک وردپرس کار رو هم مشخص کنم 🙂

 

Share

خبر کوتاه : ذهن زیبا در توییتر

اول از همه سلام بگم خدمت همه کسانی که وبلاگ رو میخونن.

من برای وبلاگ یک اکانت توییتر در نظر گرفتم و وبلاگ رو بهش متصل کردم، تا هر وقت پستی میدم اتوماتیک روی توییتر هم بیاد. یکی از فواید این کار، اینه که خودم یک آرشیو کامل از مطالب رو توی توییتر دارم، و شما هم میتونید با دنبال کردن اون اکانت، مطالب رو بصورت پیوسته تر بخونید.

موفق باشید 🙂

Share

کتاب سی پلاس پلاس، چگونگی برنامه نویسی

با سلام.

دوستانی که در دانشگاه آزاد تهران مرکزی، با استاد سید ابراهیمی کلاس داشتند، ایشون این کتاب رو معرفی کردند به عنوان مرجع درسی. من هم نسخه «فارسی» و PDF شده این کتاب رو برای شما اینجا قرار میدم تا دانلود کنید.

همچنین، این پست سنجاق شده تا دانشجویان و علاقمندان محترم بتونن دریافتش کنند 🙂

 

دانلود از این لینک

Share